Til kassen
Totalt: 0

Logg inn

Handlekurv / 0 produkter

Handlekurven er tom

Usikker på hvor du skal starte?
Se våre nyheter
Til kassen
Total: 0,-
Tips i trafikken

Sjekker du bremsene før du kjører?

Når du kjører bil er du som bilfører ansvarlig for at bilen oppfyller lovpålagte krav og at du har formell dokumentasjon i orden. Du er også ansvarlig for at du som sjåfør oppfyller kriteriene for å kjøre.

Det er en generell regel at «kjøretøyet skal være bygget, innrettet, utstyrt og vedlikeholdt slik at det kan brukes uten å volde unødig fare eller ulempe og uten å skade vegen». Dette står skrevet i Vegtrafikkloven § 13 – Krav til kjøretøy.

Som bilfører er du altså ansvarlig for bilens tekniske stand – et eksempel er at bremsene skal fungere optimalt.

Når man skal ut og kjøre kan det være lurt å sjekke at dette fungerer.

 

Slik sjekker du om bremsene fungerer:

📌 Sett deg inn i bilen og pump bremsepedalen hardt inn to til tre ganger, til du kjenner at pedalen blir «hardere».

📌 Hold bremsepedalen helt inne og start motoren.

📌 Dersom bremsepedalen synker videre innover, fungerer bremsekraftforsterkeren slik den skal.

📌 Ta tilslutt en «trykkprøve»: Bilens bremser skal tåle et trykk på minst 100 kp. For å sjekke dette kan man, etter å ha startet bilen og funnet at bremsekraftforsterkeren er i orden, presse pedalen helt inn så hardt man kan og holde i minimum ti sekunder. Pedalen skal ikke «sige» videre innover. Dette gjøres for å kontrollere at alle slanger og rør i bremsesystemet er uten lekkasje. Dersom varsellampen for to-krets bremsesystem ikke lyser, er alt i orden.

 

Usikker på hva bremsekraftforsterkeren er?

Bremsekraftforsterkeren er i dag en del av bremsesystemet på alle moderne biler. Denne fungerer slik at det kreves lite trykk på bremsepedalen for å oppnå tilstrekkelig bremsekraft. En sylinder med diameter på cirka 30 centimeter sitter rundt et stempel på stangen som går frem og tilbake når man bremser og trykker på stemplene som komprimerer bremsevæske.

Det er noe forskjell på virkemåten i en bensindrevet bil og en dieseldrevet bil. I en bensindrevet bil er bremsekraftforsterkeren forbundet med en slange og tilbakeslagsventil til motorens innsug, slik at det alltid er undertrykkvakuum. Siden dieselmotoren ikke har gasspjeld, har biler med dieselmotor egen vakuumpumpe. Når man bremser, fylles den halvdelen som er nærmest bremsepedalen med atmosfærisk lufttrykk, slik at stempelet bidrar til å presse stanga innover. Når bremsepedalen slippes, fylles den andre delen med luft også.

 

Du kan lese mer om ditt ansvar som bilfører i læreboka Veien til førerkortet for personbil.

 

Produktet du valgte er lagt i handlekurven